Jeg føler meg hjemme i dansen

683

Tekst/Foto: Kaia Sheppard

Et klikk treffer gulvet, et annet klikk ankommer. Musikken fyller den lille dansesalen med stor klang. De blanke tåspiss skoene fører føttene til Gjendine Sjøberg (17) over gulvet. Hun snurrer rundt i èn piruett, to piruetter, hun klarer nesten og fullføre den tredje men avbryter med et smil om munnen. – Jeg har prøvd meg på å klare tre piruetter i et halvt år nå, men jeg får det bare nesten til hver gang.

«Grand plie»

Hun fortsetter dansen med en dyp ”grand plie”, og skyver knærne til begge sider. Føttene skyver kroppen hennes opp i en strak posisjon med hendene godt strekt over hodet, tærne tripper lett på samme sted og ryggraden skyver brystet fremover. ”Jeg har danset så lenge jeg kan huske, og det har alltid vært ballett som har vært min store lidenskap”, sier Gjendine mens hun studerer seg selv i speilet og retter på armene.

_mg_9440
Gjendine Sjøberg, sytten år.

Gjendine er en sytten år gammel jente fra Fredrikstad. Hun er aktiv danser ved Kulturskolen på Kråkerøy, i tillegg til å gå på danselinjen ved Kirkeparken Videregående Skole i Moss. Helt siden hun var fire år gammel, har kun hoppet, rullet, snurret og danset seg over gulvet i de små dansesalene på Kulturskolen, og i dag, tretten år senere, står hun her fortsatt. ”Hadde det ikke vært for at moren min meldte meg på minidans da jeg var fire år, er det ikke sikkert jeg hadde vært her i dag” forteller hun. Hun er på vei inn i en ballett klasse sammen med sin dansepedagog Sonya, som står spent ved døren og venter på at tåspiss skoene skal knytes på. Hun har vært Gjendines pedagog i helt siden hun startet å danse på Kulturskolen i 2003.

Svette og tårer

_mg_9382
Har danset aktivt i tretten år.

Tåspiss skoene er festet godt rundt anklene hennes. Musikken settes på, og en rolig og harmonisk melodi fyller rommet. Gjendine hever sin høyre arm over hodet i en rolig bevegelse, og lar den venstre armen følge etter. Hun strekker ut det ene benet sitt, og ”pointer” tærne ned mot gulvet. Foten skyver benet i ulike vinkler, sakte og presist. ”Strekk ut benet enda mer, Gjendine” roper Sonya fra den andre siden av dansesalen. Gjendine retter seg opp i ryggen og presser kneet lenger bak. Låret begynner så vidt å riste, og en liten grimase dukker opp i fjeset hennes. Hun strekker ut benet enda lenger, så langt hun klarer før hun må gi etter av smerten. ”Eneste  måten å bli god på, er på presse seg til det maksimale. Det er derfor det er så fint og ha Sonya som danselærer. Hun vil kun det beste for oss, selv om det kan innebære svette og tårer” sier Gjendine.

Den Norske Opera

_mg_9547
Var på audition i samarbeid med Nasjonal Balletten.

For et par uker siden var Gjendine med på en audition i samarbeid med Nasjonal Balletten. Der danset hun og mange andre dansere om plassen til å være med på forestillingen ”Tåhev” i Den Norske Opera. Det var kun to plasser som var ledige, og opptil tusen dansere kjempet om disse enslige plassene. Gjendine forteller at hun var veldig nervøs før auditionen, men at hun gjorde sitt aller beste. Og hennes beste var mer enn godt nok, for hun var nemlig en av de to danserne som ble plukket ut til å danse med Nasjonal Balletten på Den Norske Opera i Oslo. Hun har allerede vært på to treninger i Oslo, timeplanen hennes er rimelig full frem mot forestillingen i desember. Gjendine og de andre danserne har jobbet grundig med improvisasjon, da det er dette koreografien deres går ut på.

Håret må være korrekt!
Håret må være korrekt!

 

”Dans gir meg glede, kunnskap, mosjon og vennskap – dans gjør meg lykkelig”